28 sep 5 must-do tips als je schrijft voor het web
Schrijven voor het web is anders dan voor papier. Online lezers bepalen binnen 3 seconden of de bezochte site interessant genoeg is om verder te lezen. Korte, heldere en bondige taal is dus een must. Neem de bezoeker mee in jouw verhaal, boei hem, zodat hij verder gaat lezen en in actie komt. Maar hoe doe je dat? Deze vijf tips vormen de basis voor alle webteksten. Doe er je voordeel mee!
Tip 1: Vermeld altijd de 3 W’s (wie, wat en waarom)
Wie ben je, wat bied je aan en waarom komen klanten bij jóu? Met andere woorden: wat is jouw boodschap, jouw propositie? Als je in een aantal zinnen uitlegt wat de toegevoegde waarde is van je product of dienst, dan wek je de interesse van je bezoeker. En gaat hij verder lezen. Maak met de 3 W’s duidelijk dat jouw product of dienst een probleem oplost. Of dat jij de juiste persoon bent om een bepaald doel te verwezenlijken.
Zo start de propositie van Caenen Communicatie op de homepage van de website met een aantal concrete vragen: ‘Ben je bezig met een nieuwe website? Heeft jouw bedrijf een brochure nodig? Of wil je een persbericht versturen?’ Deze vragen trekken de aandacht en geven het woord ‘communiceren’ een meer concrete betekenis.
Vervolgens lees je waar je bij het ‘communiceren’ tegen aan loopt (het probleem): ‘Wat wil je precies vertellen? Aan welke doelgroep? Met welk doel?’ En wordt de link gelegd tussen communiceren en puzzelen.
Tot slot luidt dé propositie: ‘Caenen Communicatie geeft antwoord op communicatievragen. En maakt jouw communicatiepuzzel compleet met tekst, advies en training. Zodat jouw boodschap ook echt aankomt.’ Zo ziet de bezoeker in één oogopslag met welke diensten Caenen Communicatie hem of haar kan helpen om ervoor te zorgen dat zijn of haar boodschap echt aankomt (het doel).
Let op! Stel bij het beschrijven van de 3 W’s de klant centraal. Die stelt zichzelf altijd de vraag: ‘What’s in it for me?’
Tip 2: Versterk de 3 W’s
Jouw propositie (de 3 W’s) kun je versterken met meer informatie. Zo raakt de lezer steeds meer geboeid en overtuigd. Denk aan:
- Referenties
- Een overzicht van jouw Unique Selling Points (USP’s), dat zijn dé punten, waarin jij je onderscheidt van jouw concurrent
- Aanbiedingen, zodat de bezoeker verleid wordt om in actie te komen
- Aantrekkelijke afbeeldingen, bijvoorbeeld bij projecten
- Iets geks, afwijkends, aparts: dat valt op!
Caenen Communicatie versterkt haar propositie onder andere door op meerdere pagina’s haar ‘Feel good service’ te benadrukken en door het ‘gekke’ puzzelstukje. Verder laat het portfolio, in beeld en met een tekstomschrijving, projecten zien en blijkt de professionaliteit van Caenen Communicatie ook uit het blog.
Tip 3: Schrijf kort en bondig
Internet bezoekers zijn ‘lui’. Ze scannen de tekst en als er niet tussen zit wat ze zoeken zijn ze weg. Trek dus met je teksten de aandacht en hou die vast! Dit bereik je met korte teksten, geschreven in hapklare brokken. De kunst van het weglaten is hierbij leidend:
- Schrijf korte alinea’s (maximaal 75 woorden)
- Gebruik (tussen)koppen en witregels
- Maak opsommingen met bullets
- Start met een pakkende eerste zin
- Versterk met kleur, afbeeldingen en video
- Spreek de bezoeker aan!
Tip 4: Zet aan tot actie!
Als tekstschrijver hou ik van mooie en goed doordachte teksten. Maar op internet hoeven teksten niet altijd mooi te zijn. Ze moeten pakkend zijn en de bezoeker boeien en uitnodigen tot actie. Of die actie nu doorlezen, een afspraak maken, een vraag stellen of een product bestellen is.
Schrijf op je website korte en bondige teksten -> zie tip 3!
De tekst eindigt vervolgens met een call-to-action, vaak in de vorm van een opvallende button, maar het kan ook een gewone, meer discrete, link naar een contactpagina zijn. Dat is een kwestie van smaak. Een paar voorbeelden:
- Stel je vraag
- Vraag een offerte aan
- Boek dit appartement
- Neem contact op om een afspraak te maken
- Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang direct een gratis (vul maar in!)
Het maakt niet uit hoe je de call-to-action noemt, zo lang hij maar aansluit op de voorafgaande tekst en opvalt. Doel is om de aandacht van de bezoeker te trekken of vast te houden.
Tip 5: Doe vóórdat je begint met schrijven een zoekwoordenonderzoek
Je kunt nog zo’n geweldig product of unieke dienst aanbieden, als Google jouw website niet vindt weet niemand er van. Zoekwoorden zijn belangrijk voor een hoge positie in Google. Besteed daar dus tijd en aandacht aan! Verplaats je bij het onderzoek in jouw websitebezoeker en tik de woorden in die jouw bezoeker waarschijnlijk ‘googelt’. Zo kom je tot een lijst met zoekwoorden (keywords), specifiek voor jouw bedrijf, die voor Google interessant zijn. Hoe meer je die zoekwoorden in jouw webteksten gebruikt, hoe hoger jouw positie in Google!
Natuurlijk is het hierbij zaak om dit niet kunstmatig te doen, maar de zoekwoorden op natuurlijk wijze in de tekst te verwerken. Dan hebben we het over SEO (Search Engine Optimization), of te wel: zoekmachinevriendelijk schrijven.
Extra tip!
Je zit vast op Facebook, Twitter en andere social media kanalen. Gebruik social media om jouw website onder de aandacht te brengen. Dat kan heel gemakkelijk, door bijvoorbeeld relevante links aan te brengen in jouw social media berichten. Heel veel succes met bovenstaande tips! Ga ermee aan de slag en je zult zien dat het werkt!
Kom naar de workshop Schrijven voor het web op 14 oktober!
Heb je de smaak te pakken en wil je je meer verdiepen in schrijven voor het web? En meteen heel praktisch aan de slag gaan met jouw bedrijfswebsite? Op woensdagmiddag 14 oktober aanstaande geef ik, in samenwerking met communicatiebureau vanEngelen, de workshop ‘Schrijven voor het web’.
Locatie: vanEngelen, Waalwijk.
Schrijf je snel in leer hoe je zelf killer content schrijft, er zijn nog een paar plekjes vrij!